מדריך מקיף לפתרון בעיות חומרהה

פורום פורומים פורום תמיכה בתקלות מחשבים מדריך מקיף לפתרון בעיות חומרהה

מוצגות 7 תגובות – 1 עד 7 (מתוך 7 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #4254
    admin
    מנהל בפורום

    המדריך המקוצר לפתרון בעיות חומרה

                 
    לאחר 4 חודשי עבודה אינטנסיביים במעבדות אייבורי, רכשתי נסיון לא מועט בפתרון בעיות חומרה,
    הייתי רוצה לשתף אתכם בכמה תקלות בסיסיות והדרכים לפתרונן:
    רוב הדברים שאציג כאן הם הדרכים הפשוטות שהייתם בודקים בעצמכם,
    אך תוכלו למצוא פה ושם הפתעות ודברים שלא חשבתם עליהם.
    ההמלצה שלי היא לבדוק מהקל אל הכבד, ומהדבר היותר שכיח לפחות שכיח.
    בסוף המדריך כתבתי את הדרכים לבדוק את החומרה עצמה.

    מחשב לא נדלק חשמלית
    • ב95% מהמקרים הבעיה בספק כוח. להחליף ספק.
    • ב5% הנותרים הבעיה היא בלוח אם. להחליף לוח.
    הערה: אנו יוצאים מנקודת הנחה שהכבל תקין, החשמל עובד, הסוויץ' על הספק מכוון על ON, ושלא שכחנו להחזיר את הג'מפר של CMOS למקום.


    מחשב לא מראה תצוגה

    • ב20% מהמקרים איפוס CMOS ע"י הג'מפר פותר את הבעיה.
    • ב20% מהמקרים הפתרון הוא ניקוי אבק יסודי מהמחשב, ניקוי מגעים לכל הסלוטים, במיוחד לזכרונות ולכרטיס מסך.
    • ב10% הבעיה היא בזכרון. לבדוק את הזכרון.
    • ב10% הבעיה היא בכרטיס מסך. להחליף כרטיס מסך.
    • ב7% מהמקרים יש משהו מקצר, או על הלוח אם (כמו כרטיס מודם – האופציה השכיחה יותר), או USB שמחובר למחשב. לפעמים אפ' מקלדת או עכבר יכולים לקצר.
    • ב3% מדובר על מעבד תקול. להחליף מעבד ולנסות.
    • ב30% מהמקרים הבעיה היא בלוח אם. להחליף לוח.
    • הערה: אנו יוצאים מנקודת הנחה שלא נשמעים שום צפצופים בהדלקה. הצפצופים הם קודים של הBIOS שנותנים אינדיקציה הרבה יותר ספציפית – במיוחד לגבי זכרון או כרטיס מסך).


    מחשב קופא (Freeze)

    • ספק גוסס, עומד למות. לנסות עם ספק אחר.
    • סקטורים פגומים בדיסק הקשיח. לבדוק הרדיסק.
    • זכרונות פגומים. לבדוק זכרונות.


    מחשב מבצע ריסט ללא זמן מוגדר

    • ספק חלש. להחליף ספק.
    • זכרונות תקולים. לבדוק זכרונות.
    מעה"פ תקולה. לנסות עם מעה"פ אחרת.


    מחשב מבצע ריסט במאמץ

    • מעבד מתחמם. לעשות ניקוי למאוורר של המעבד, למרוח משחה טרמית.


    מחשב נכבה לאחר זמן מה

    • ספק כוח תקול.
    • מעבד מתחמם.


    מקלדת או/ו עכבר לא מגיבים

    • 80% מהמקרים הUSB הרוס פיזית. מה שקורה הוא מכיון שהUSB מכיל גם חשמל הוא מקצר את הלוח כולל העכבר והמקלדת. הפתרון הוא בד"כ החלפת לוח. (למרות שניתן לפעמים לפתור את הבעיה ע"י בידוד המגעים של הUSB כך שלא יקצרו).
    • 20% הבעיה היא בעכבר או במקלדת.


    מחשב נתקע בלוגו של היצרן

    • 60% אחד מהתקני הIDE לא מג'ומפר נכון. להוציא התקן התקן ולנסות.
    • 20% הרדיסק תקול. לבדוק הרדיסק.
    • 10% כבל IDE או SATA דפוק. להחליף כבל ולנסות.
    • 10% ספק חלש/גוסס. להחליף ספק ולנסות.


    צורב לא צורב / לא קורא / לא קורא צרובים

    • 70% צורב תקול. להחליף צורב ולנסות.
    • 25% ספק חלש. להחליף ספק ולנסות.
    • 5% מהמקרים ניתן לפתור את הבעיה ע"י עדכון FIRMWARE לצורב.


    מחשב מקבל מסכים כחולים בעליה לווינדוס

    • הרדיסק מכיל סקטורים פגומים.
    • הרדיסק מכיל קבצים מוצלבים. ניתן לתקן את הבעיה ע"י הרצת CHKDSK עם הפרמטר R, כאשר מגיעים לRecovery console דרך הדיסק אתחול של הXP.


    מחשב מקבל מסכים כחולים ללא זמן מוגדר

    • זכרונות תקולים.
    • מעה"פ תקולה.
    • דרייברים פגומים.
    • דיסק קשיח תקול.
    • מעבד מתחמם.
    • לוח אם תקול.


    מחשב איטי

    • 80% מעה"פ תקולה.
    • 20% בעיית חומרה, כמו הרדיסק שעובד על PIO וכד'.


    מחשב מבצע ריסט בעת קריאה מהסידירום/הצורב

    • ספק חלש.


    לא שומעים סאונד במחשב

    • 50% לא מותקן דרייבר.
    • 20% לא מותקן SP2. (באלו של אינטל צריך את הsp2 כדי שהכרטיס קול יעבוד. בלי הSP2 או שלא יהיה אפשר להתקין את הכרטיס קול, או שהוא פשוט לא יגיב).
    • 10% בביוס האודיו מוגדר על DISABLE.
    • 10% אין ג'מפרים על כניסת האודיו בלוח אם, או שיש במקום ג'מפרים – אודיו קדמי שלא עובד/מקצר.
    • 5% עדכון ביוס פותר את הבעיה.
    • 5% לוח פגום. הפתרון הוא להחליף לוח אם.


    מחשב לא גולש

    • 70% בעיה במעה"פ (וירוסים, ספיי, פיירוול, אנטי וירוסים וכו'). לנסות עם מעה"פ נקייה.
    • בעיית דרייבר. לנסות לעבוד עם הדרייבר של הXP ושל יצרן הכרטיס לחוד.
    • הכרטיס רשת על DISABLE בביוס.
    • ישנה בעיית תאימות בין הכרטיס רשת הספציפי לבין המודם הספציפי. לנסות עם כרטיס רשת עם צ'יפ אחר מזה שעל הלוח אם.


    USB לא עובד

    • USB קדמי לא מחובר ללוח אם. או שמחובר בסדר הפוך.
    • הUSB על DISABLE בביוס.
    • לא מותקן SP2.
    • קיים נזק פיזי של אחד מהתקני הUSB על הלוח אם.
    • לוח דפוק. להחליף לוח אם, או לקנות כרטיס USB.


    לא מצליחים להתקין מערכת הפעלה (מקבלים הודעות שגיאה)

    • 70% דיסק קשיח פגום. לבדוק הרדיסק.
    • 20% זכרונות פגומים. לבדוק זכרונות.
    • 10% לוח אם או מעבד תקול.


    מחשב מרעיש

    • מאווררים מלאים אבק. לבצע ניקוי למאווררים.
    • מעבד מתחמם, כתוצאה מכך מאוורר מעבד עובד מהר יותר. הפתרון הוא לנקות היטב את מאוורר המעבד, לנקות את המעבד עצמו ולמרוח משחה טרמית מחדש.
    • מאוורר של ספק כוח מרעיש. להחליף ספק.
    • מאוורר של כרטיס מסך מרעיש. לנסות לשמן אותו.


    מעבד מתחמם

    • מאוורר מעבד סתום מאבק. ניקוי מאוורר מעבד מאבק.
    • ישנם שכבות של משחה טרמית יבשות המפריעות לקירור. ניקוי מעבד מהמשחה טרמית הקודמת שהייתה לו ומריחת משחה טרמית חדשה.
    • גוף קירור דפוק. החלפת גוף קירור למעבד.
    • לוח דפוק. החלפת לוח אם.
    • מעבד דפוק. החלפת מעבד.
    שימו לב: לפעמים הלוח והמעבד תקינים לחלוטין אלא שישנה בעיית תאימות ביניהם מה שגורם למעבד להתחמם, החלפה של מעבד למעבד מארץ ייצור שונה תפתור את הבעיה.

    בדיקה להתקנים:
    לוח אם: עקרונית, אם המחשב מראה תצוגה, טמפ' תקינות, הלוח תקין. אם הוא לא מראה תצוגה אפשר לנסות לאפס את הCMOS ע"י הג'מפר, אם לא הולך – לנסות לבצע ניקוי מגעים, לנסות להוציא את כל ההתקנים ולהשאיר רק מעבד זכרונות כרטיס מסך וספק. אם עדיין לא הולך, הפתרון הוא להחליף לוח אם.
    מעבד: כנ"ל עם הלוח אם, אם המחשב מראה תצוגה והטמפ' תקינות המעבד תקין. אם המעבד מתחמם ייתכן גם שהבעיה היא בתאימות בין המעבד הספציפי והלוח הספציפי, לנסות עם מעבד/לוח שונים.
    דיסק קשיח: לכל ייצרנית דיסק קשיח קיים באתר היצרן תוכנה לבדיקת תקינות הדיסק הקשיח, בדיסק Hiren Boot CD אפשר למצוא ריכוז של כל הייצרניות בדיסק אתחול אחד. התוכנה המועדפת עלי (גם היא נמצאת באותו דיסק אתחול) היא תוכנה בשם MHDD היודעת לבדוק את כל הדיסקים הקשיחים. התפעול הוא פשוט, התוכנה סורקת את הIDE והSATA בלוח כדי למצוא דיסקים קשיחים, בוחרים את הדיסק קשיח הרצוי, ומקלידים SCAN, לאחר מכן לוחצים על Ctrl+Enter, לבסוף אם מעוניינים לבדוק את הSMART ניתן ללחוץ על F8.
    כאשר ישנם סקטורים פגומים מומלץ להחליף הרדיסק. אם ישנו רק סקטור פגום אחד, אפשר לבודד אותו ואף להציל את החומר לפעמים ע"י התוכנה HDD Regenerator. אין צורך להריץ את התוכנה מתחילת ההרדיסק ועד לסופו, אפשר למצוא בתוכנת בדיקה להרדיסק איפה בדיוק נמצא הסקטור הפגום (בMHDD הנ"ל הדבר אפשרי), ואת המיקום לתת לתוכנה.
    זכרון: ניתן לבדוק עם התוכנה MEM TEST העולה מדוס, התוכנה עובדת בלופים כך שהיא לא תסתיים לעולם. באופן כללי אם היא עברה סיבוב אחד בהצלחה הזכרון תקין, נוכל לראות שמתחת לPASS כתוב 1 ומתחת לERROR כתוב 0.
    כרטיס מסך: כדי לבדוק תקינות כרטיס מסך נריץ את התוכנה 3D MARK בלופים כדי לאמץ את הכרטיס. כל דור של כרטיסים שיהיה מותאם לשנת ההוצאה של 3D MARK. (כרטיס מסך OB לפני 3 שנים לא יהיה מסוגל לשרוד פריימים ספורים מ3D Mark 2006).
    מערכת הפעלה: ניתן לשמור דיסק קשיח שמכיל כבר את מערכת ההפעלה XP כך שיהיה ניתן מייד לחבר אותו למחשב ולבדוק האם הבעיה היא תוכנתית. הבעיה היא שבמקרה ויש צ'יפסטים שונים, ההגנה של XP לא תעלה את מעה"פ. הפתרון הוא להגיע למנהל ההתקנים, ל IDE Controller ולשנות את כל מנהלי ההתקנים שם לStandart IDE.

    ניקוי מחשב: הוצאת הגוף קירור, הוצאת הזכרונות והכרטיסים מהלוח אם. נותנים לחץ אוויר עם קומפרסור על כל הלוח במיוחד על הסלוטים של הזכרון ושל הכרטיסים. (חשוב: לפני השימוש בלחץ אוויר, לבדוק שאין מאוורר מחובר ללוח אם) לחץ אוויר על הגוף קירור עצמו והמאוורר. מורחים משחה טרמית מחדש על המעבד, מרכיבים את הגוף קירור. מרססים עם ספרי מגעים על המגעים של הזכרונות והכרטיסים. מרכיבים הכל בחזרה.

    שימו לב: הבעיות היותר מורכבות מתרחשות כאשר לקוח טוען שהמחשב מבצע ריסט או נכבה לאחר זמן לא מוגדר, כלומר יכול להיות אחרי שעה ויכול להיות אחרי שבוע. במצבים כאלו בלתי אפשרי להשאיר את המחשב דולק למשך שבועות. הפתרון הוא להריץ תוכנה שמאמצת את המחשב בלופים (ממליץ על 3D MARK), לחכות שהמחשב יפול. אם המחשב נופל ניתן לנסות חלק חלק עד שמגיעים לחלק התקול.
    במקרה ולא נמצאה כל תקלה, המחשב רץ עם תוכנות מאמץ בלופים למשך זמן ארוך ללא בעיה. מסתבר והבעיה היא בהתקנים נלווים שמחבר הלקוח, כמו התקני USB – מודמים, מצלמות אינטרנט, וכד'. להמליץ ללקוח לחבר רק מקלדת עכבר מסך וכבל חשמל ובכך לנטר את הבעיה.



     

    מקור: דוד מחשבים

    קישור למקור:

    http://www.davidscomp.com/index.php?view=article&catid=3 5%3Aguides&id=52%3A2008-04-25-15-09-15&option=com_co ntent&Itemid=61

     

     

    takala2008-5-21 1:21:48

    #4261
    admin
    מנהל בפורום

    פירוש לרשימת הציפצופים שמחשב נדלק-

    http://kb.iu.edu/data/afzy.html

    #16214

    שלום רב,

     

    יש לי בעיה עם מסך LCD. המסך עובד חשמלית אבל אין תצוגה. מה עושים.

    מדובר על SAMSUNG

    #16811
    איציק
    חבר

    יש לי מחשב שנקנה באייבורי לפני כשלוש וחצי שנים. לפני כמה ימים פירמטתי אותו ומאז הוא לא מזהה כרטיס רשת בכלל. התקנתי את כל הדרייברים מהדיסק אבל הוא עדיין לא מזהה. מה עוד אני יכול לעשות?

    #16816
    אלי
    חבר

    מה המיקום  של cmos אני מחפש בכמה לוחות אם ולא מוצא אותו

    #27797
    Davidscomp
    חבר

    עדכון: החלפתי דומיין. המאמר המקורי מופיע כאן:

    http://www.bigtech.co.il/index.php/guides/52-hardware-proble m

    כדאי לערוך את ההודעה הראשונה.

    #29083
    boseyna
    חבר

    שלום ..

    אני מדליקה את מחשב הנייד שלי הכל עובד סבבה אך לא רואים כלום על המסך .. המסך מראה אור לבן ולעיתים מראה תמונה (בעת הפעלה ) אך שוב נכבה לאחר כמה דקות (לא שומעים צפצופים ) . ניסיתי לחבר אותו למסך של מחשב נייח אך עדיין אותה בעייה .

    פניתי לכמה טכנאים , חלק אמרו שהבעייה בכרטיס מסך אחרים אמרו שהסוללה עצמה חלשה ואין מספיק זרם המגיע למסך ?!!!

     

מוצגות 7 תגובות – 1 עד 7 (מתוך 7 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.